RESUME
Der er gået fire generationer siden vi sidst besøgte Lindholm Høje. Selv om Beowulf blev besejret og ydmyget eftertrykkeligt af Lindholm Højes kvinder og sine bortløbne trælle, formåede han at rejse sig. Beowulf slog sig ned syd for fjorden i Alabu (Aalborg) og prentede sit had til højen ind i sine efterkommere sammen med sine gener. Hans familie har aldrig opgivet kravet på Lindholm Høje, men har ikke kunnet vriste herredømmet over landsbyen fra dens beboere.
Vi er nu nået op omkring år 970 og nye tider skyller ind over Danernes Mark. En ny stærk konge samler riget på tværs af alle intriger med en blanding af magt og snilde og indfører samtidig kristendommen hvor han end kan komme til det. Eftertiden kender ham som Harald Blåtand, i sin samtid var han kendt som Harald den Gode. Syd for grænsen presser Europa sig på. Den tysk-romerske kejser Otto ånder Kong Harald i nakken og har blandt andet overtaget den store danske Handelsby, Hedeby.
Beowulfs tip-oldebarn, Kjartan, vejrer morgenluft i disse forandringens tider.
Kjartan er succesfuld handelsmand, høvding i Alabu, nykristen og plejer sine forbindelser med blandt andre kong Harald den Gode. Det kommer i høj grad Alabu til gode, der trives som voksende by. Lindholm Høje, der imod, er gået bag af dansen. Her holder man fast i de gamle vaner og guder og må se magten i stadigt stigende grad søge til den anden side af fjorden.
Lindholms høvding Linulf er til gengæld ved at gå helt op i limningen. Efter at hans søn blev dræbt sammen med en del andre af højens store børn, da de strejfede om ved Alabu, og andre forsvandt, hjemsøges han af mareridt, som han forgæves søger at drikke væk. Sammen med andre lindholmere beskylder han Kjartan for at stå bag, men ingen kan bevise noget.
Lindholmerne laster ikke Linulf for at være en dårlig høvding. De forstår godt hans tragedie. Men de er også bekymrede for hvordan det skal gå deres by. Alle har dog mere eller mindre holdningen: ”Det går nok, der sker aldrig rigtigt noget på Lindholm Høje”. Men de tager fejl.
Pludselig står Kjartan blandt dem med en gruppe krigere. Han har noget meget moderne med: Et dokument, som giver ham kongens ord på, at højen er hans. Det er helt nyt for højens folk, at noget kan bestemmes på den måde, men overfor kongens ord og krigernes sværd bøjer de sig. De er nu reelt gjort til trælle for Kjartan, der har en genial plan: Samtidig med, at han vil hævne generationers ydmygelser af sin familie, vil han tvinge lindholmerne til at bygge en vikingeborg til kong Harald. Det vil give ham kongens venskab samt styrtende rigdom på den øgede handel med flere hundrede krigere. Ved at lægge borgen nord for fjorden slipper han samtidig for den ballade det giver at have sådan en flok kamphungrende fyre rendende rundt mellem sine huse, frænder og kvinder.
Kjartan er dog ikke klar over, at han ved at bringe kristendommen over fjorden og lade den indtage Lindholm udfordrer de nordiske guders konge, Odin. Og snart er Lindholm ikke bare en kampplads for generationers had, magt og retfærdighed, men også en slagplads for de gamle og den nye gud.
Ved hjælp af sine guddommelige kræfter får Odin ændret på historien, så Lindholmerne trods uhyre dårlige odds får overtaget i deres by igen. Han får Kong Harald til byen, og han viser sig ikke at bryde sig om Kjartans måde at overtage byen på. Samtidig dukker sandheden op om, hvad der skete med de dræbte og forsvundne børn fra Lindholm og heller ikke det er til Kjartans fordel.
Imidlertid kan end ikke Odin længere styre begivenhederne. Den nye, stærke kristendom blander sig også i intrigen, og snart bliver Lindholm også en kampplads for den nye og den gamle tro.
FACTS | |
SPILLETID | Tirsdag, 22. juni 2010 – Søndag, 4. juli 2010 (excl mandag 28. juni) Hverdage kl 19.00 – Weekends kl 16.30 (+ Lørdage kl 23.00) |
BILLETPRISER | Voksne: 80 kr – Børn u/16 år: 40 kr |
MANUSKRIPTFORFATTER | Knud Labohn |
INSTRUKTØR | Lars Ditlev Johansen |
KOMPONIST / SANGINDØVNING | Jakob Rose |
KOREOGRAF | Gitte Vad |
STAGEFIGHTINSTRUKTØR | Kaare Vad |
STYLTE-KONSULENT | Birgitte Leth |
SCENEMESTER/FORESTILLINGSLEDER | Jan Ørum |
LYDTEKNIKER | Niels Valentin |
LYSTREKNIKER | Ronni Bech |
PLAKATKUNSTNER | Ulrik Frank |
ADMINISTRATION & KOORDINERING | Flemming Pedersen Anita Scharbau Eriksen |
PROFESIONELLE SKUESPILLERE | Nynne Karen Nørlund Tina Nøhr Lars-Bo Andersen |
AMATØRER / STATISTER | Allan Pedersen Anita Melanie Holst Sørensen Anja Grønkjær Madsen Benjamin Lannerø Skals Bjarne Lannerø Hermansen Bolette Harritsø Winther Christian Grambye Christian Berggren Poulsen Claus Østergaard Drejer Dennis Bo Hansen Einar Ibh Eva Fink Clausen Heidi Krogh Madsen Ida Gjesing Hansen Janni Engelund Kristiansen Jens Bresling Jonas Ditlev Melsen Jonathan Skjøtt Julia Hammer June Ovesen Kaysa Vad Kelvin Mose Larsen Kaare Vad Lars Dreyer Line Thomsen Line Dahl Olesen Lissa Mathiasen Lisbeth Kvist Lucas Simonsen Ludvig Brostrup Mads Jensen Pernille Rita Ringsborg Petra Stegenborg Poulsen Sara Dahl Olesen Sarah Lovdal Frederiksen Signe Gjesing Tina Stegenborg Tobias Berg |
BACKSTAGE | |
BILLETSALG & KONTROL | Anita C Eriksen Jørgen Haugaard Susanne Frederickson Karina Andersen Heidi-Henriette Thuesen Anette Eriksen Susanne L Christensen Marian Lorentzen Lisbeth Jensen Per Jensen Frode Kjærgaard Dorte Gjesing Erik Eriksen Kim Eriksen |
SALG | Henrik Kudahl Hansen Jytte Pajkes Tove Grambye . . . . . . . . . . |
KOSTUMER | Lisbeth Jensen Anita S Eriksen Tove Grambye Marian Dreyer Maja Johansen Kirsten Jensen |
LÆDERARBEJDE | Lars Dreyer Annette Bitsch Per Jensen |
SMINKE | Anita S Eriksen |
PRAKTISK ARBEJDE | Frode Kjærgaard Kay Werner Nielsen Ib Bødker Emil Kongaa |
NATTEVAGTSANSVARLIG | Jens Bresling |
SKUESPILLER KONTAKTPERSONER | Lars Dreyer Jens Bresling Kelvin M Larsen |
OVERSÆTTERE | Stephen Mason (Engelsk) Gerda Nielsen (tysk) |
PR-UDVALG | Karina Andersen Anna Bagh Anita S Eriksen Flemming Pedersen |
ANNONCER | Johannes Sørensen |
FOTO & PROGRAMLAYOUT | Flemming Pedersen |
TAK FOR STØTTE OG HJÆLP | Aalborg Kommune C W Obels Familiefond Willestrupspillene Jomfru Ane Teatret |